Let op!

U gebruikt een verouderde browser. De website van Porsche Centrum Rotterdam is niet geoptimaliseerd om in deze browser te werken.

U kunt hierdoor problemen met de website ervaren. Wij raden u aan gebruik te maken van Google Chrome of Firefox om de website te bekijken.

Akkoord

De 29 feiten van de 24 Uur van Le Mans

10 juni 2016

De verwachtingen zijn hooggespannen: Porsche komt bij de 84e editie van de 24 Uur van Le Mans met de 919 Hybrid aan de start als titelverdediger. Bovendien leidt Porsche zowel het rijders- als het constructeurskampioenschap. De beroemde 24-uursrace start op zaterdag 18 juni om 15.00 uur. Tijd om de feiten op een rij te hebben.

Porsche is het de derde Le Mans-deelname in de LMP1-klasse sinds de terugkeer op het hoogste niveau in 2014. Vorig jaar behaalde Porsche een 1-2-overwinning met de 919 Hybrid die is uitgevoerd met een tweeliter V4 benzinemotor en twee energie-terugwinsystemen. Voor 2016 is de aandrijflijn verder verbeterd en verfijnd. Het systeemvermogen bedraagt 662 kW/900 pk. Daarmee haalt de 919 Hybrid op Le Mans topsnelheden van meer dan 320 km/h.

Zes fabrieksrijders

De Porsche 919 Hybrid met startnummer 1 wordt dit jaar bestuurde door Timo Bernhard (D), Brendon Hartley (NZ) en Mark Webber (AUS). Dit trio was vorig jaar goed voor de tweede plaats. De Porsche 919 Hybrid met startnummer 2 wordt bestuurd door Romain Dumas (F), Neel Jani (CH) en Marc Lieb (D). Diverse andere Porsche-fabrieksrijders komen op Le Mans in actie met een Porsche 911 RSR.

Porsche en Le Mans: feiten en weetjes

  1. Met 17 overall-overwinningen is Porsche recordhouder op Le Mans
  2. De eerste overall-overwinning van Porsche was in 1970 (Hans Herrmann/Richard Attwood in een 917 KH Coupé). De 17e was in 2015 (Earl Bamber/Nico Hülkenberg/Nick Tandy in de 919 Hybrid).
  3. Na een onderbreking van 16 jaar keerde Porsche in 2014 terug in de hoogste klasse (LMP1) op Le Mans.
  4. Neel Jani heeft met de 919 Hybrid de snelste kwalificatieronde op het huidige parcours gereden: 3.16,887 (gemiddelde snelheid: 249,2 km/h). Het vorige record op het 13.629 km lange circuit dateerde uit 2008 (Peugeot; 3.18,513 min).
  5. De snelste kwalificatieronde ooit op Le Mans werd in 1985 gereden door Hans-Joachim Stuck in een Porsche 962 C: 3.14.800 min (251,815 km/h). Na 1990 werden er chicanes aangelegd op het rechte eind van Mulsanne. Om het record van Stuck te breken, is nu een tijd van minder dan 3.14,843 min nodig.
  6. In 2015 behaalde Porsche de 17e pole position in Le Mans en de eerste sinds 1997.
  7. In 2015 behaalde Porsche een 1-2-3-resulaat in de kwalificatie. In de geschiedenis van Le Mans is dat negen maal voorgekomen.
  8. De grootste raceafstand ooit afgelegd bij de 24 Uur van Le Mans bedraagt 5.410,713 km (Bernhard/Dumas/Rockenfeller in een Audi).
  9. De winnende Porsche 919 legde in 2015 een raceafstand af van 5.382,82 km (395 ronden, gemiddelde snelheid 224,2 km/h).
  10. In de komende race wordt per auto naar verwachting 25.293 maal geschakeld.
  11. De hoogste topsnelheid in de race van 2015 werd gehaald door Mark Webber in de 919 Hybrid: 340,2 km/h.
  12. Mark Webber verloor in de race van 2015 veel gewicht. Bij de start woog hij 81,2 kg (inclusief helm en kleding) en na zijn laatste shift 78,2 kg.
  13. Het langzaamste gedeelte op het circuit is Arnage. Hier remmen de coureurs af tot ca. 70 km/h.
  14. Dit jaar nemen 60 auto’s en 180 rijders deel aan de 24 Uur van Le Mans.
  15. Tijdens de kwalificaties (woensdag en donderdag) moet elke rijder verplicht minimaal 5 ronden in het donker rijden.
  16. In Le Mans geldt de snelste ronde van een rijder als kwalificatietijd. In de overige races van het World Endurance Championship gaat het om het gemiddelde van twee rijders.
  17. De nacht in Le Mans is dit jaar 2 minuten korter dan vorig jaar: de zon gaat onder op zaterdag om 22.02 uur en komt om 5.59 uur weer op.
  18. Onder normale omstandigheden (zonder safety car) dient de 919 Hybrid elke 14 ronden binnen te komen voor brandstof. In 2015 werd elke 919 Hybrid 30 keer van nieuwe brandstof voorzien.
  19. Tanken en het wisselen van banden mogen niet tegelijkertijd plaatsvinden. Bij het wisselen van banden mogen maximaal vier monteurs betrokken zijn en ze mogen slechts één ‘wielpistool’ gebruiken. Daardoor duren wissels veel langer dan in de Formule 1.
  20. Coureurswissels vinden doorgaans plaats tijdens wielwissels.
  21. Elke coureur moet tijdens de race minimaal zes uur rijden. In een periode van zes uur mag een coureur niet langer dan vier uur rijden. Geen enkele coureur mag meer dan 14 van de 24 uur rijden.
  22. In Le Mans zijn er, vanwege de lengte van het circuit, 3 safety cars.
  23. Porsche komt naar Le Mans met onder meer een reservechassis, vier verbrandingsmotoren, acht transmissies (vier voor, vier achter), zes voor- én achtervleugels, 60 wielen en meer dan 100 radio’s/headsets.
  24. De hoeveelheid elektrische energie die een coureur mag gebruiken voor ‘boosting’ is beperkt. De 919 Hybrid mag 2,22 kWh per ronde (13,629 km) gebruiken. Als de auto als krachtcentrale zou worden gebruikt, zou de hoeveelheid geregenereerde energie tijdens de race voldoen zijn om een standaard Duits familiehuis voor drie maanden te voorzien.
  25. De 919 Hybrid heeft een systeemvermogen van 662 kW/900 pk. Circa 384 kW/500 pk komt van de V4-benzinemotor. De elektromotor, die wordt gevoed door de energie-regeneratiesystemen, is goed voor circa 294 kW/400 pk.
  26. De regels voor energiegebruik zijn voor dit jaar aangescherpt: vergeleken met 2015 verbruikt de 919 Hybrid gemiddeld 9,5 % minder brandstof per ronde.
  27. In Le Mans zijn dubbel zo veel punten te verdienen voor het WEC-kampioenschap als in een normale race (van zes uur).
  28. Het circuit van Le Mans is 13,6 km lang. 9,2 km ervan bestaat uit normale wegen.
  29. In 2015 werden bij de 24 Uur van Le Mans 263.500 toeschouwers en 1.425 journalisten uit 42 landen geteld. De race werd geheel of gedeeltelijk uitgezonden in 190 landen. Alleen Eurosport trok al 23 miljoen kijkers.